13.9.2012 Brno-Moravská Slavia, 16 km (400 metrový okruh)

Počasí: 11 stupňů, zataženo

Dosažený čas: 1:03:11 (3:57/km, zlepšení OR o 49 sekund)

Průměrná TF: 168,8 tepů/min

Přehled vybraných mezičasů:

VzdálenostČasPrůměrné tempoPrůměrná TFPorovnání s OR
3 km0:11:153:45/km162,8+18 s (10.čas)
5 km0:18:543:47/km167,4+34 s (6.čas)
6 km0:22:543:49/km168,8-6 s (OR)
10 km0:38:273:51/km170,9-19 s (OR)
15 km0:58:553:56/km169,5-31 s (OR)
16 km1:03:113:57/km168,8-49 s (OR)

Rozložení tempa a tepovky (čas na km a tepů za minutu):

   

Po letních měsících, kdy se mi na delších vzdálenostech nedařilo, přišlo konečně ochlazení, když dnes ráno pršelo a poté bylo dopoledne jen 11 stupňů a zataženo. V neděli 9.9. bylo bohužel na lize ještě dost teplo, tak jsem tam měl 5 km za 18:36 při poměrně vysoké tepovce. V úterý 11.9. jsem na Hamburgu běžel 15 km za slušných 1:00:28, když problémem byla ještě doznívající únava z neděle. Pouhé dva dny poté, tedy dnes, jsem ráno nebyl běhat kvůli dešti a dopoledne jsem dostal chuť si zajít zaběhat na dráhu. Přitom jsem věřil, že tentokrát mám šanci překonat některý osobní rekord, nejlépe na 6 km, kde jsem zatím nejvíce zaostával. Na stadion jsem doklusal asi 4,3 km a cítil jsem se dobře.

První kilometry jsem chtěl běžet tempem kolem 3:40-3:45/km, abych měl mezičas na 5 km kolem 18:45. To se mi sice nepodařilo, ale i tak jsem měl mezićas slušných 18:54 a spoustu sil. Když jsem doběhl 6 km v osobním rekordu v průměrném tempu 3:49/km, tak jsem se rozhodl zkusit doběhnout desítku, přičemž jednoduchý výpočet mi dal, že bych mohl zvládnout doběhnout v čase pod 38:30, když stávající osobák byl 38:46. Jediným problémem snad bylo jen to, že po celou dobu sekal sekačkou správce trávník těsně u dráhy a vytvářel tak travnatý dým, což znamenalo, že jsem musel toto místo probíhat po 2.dráze a i tak jsem se nadýchal dost trávy, což zvýšilo potřebu smrkání. Na druhé straně jsem tam měl ale společnost, což nebylo špatné. I přes klesající tep jsem dal 10 km za 38:27, z čehož jsem měl radost. Již na 9,6.km jsem se ale rozhodl, že budu pokračovat v běhu dál, proto jsem poslední kolo nezrychlil, ale naopak zpomalil, abych měl dost sil do dalších kol.

Další kola jsem běžel pomaleji než předtím, ale jednoduchým výpočtem jsem zjistil, že pokud udržím tempo kolem 4:05/km, tak dám 15 km pod 59 minut, když stávající osobák byl 59:26. Tep klesal ještě více než před tím, ale kvůli únavě bych stejně nebyl schopen běžet o moc rychleji. Běžel jsem dost rovnoměrně a kontrolovaným tempem jsem doběhl 15 km za pro sebe výborných 58:55 (3:56/km), čímž jsem překonal osobák o 31 sekund!

Protoźe jsem chtěl doběhnout hodinovku (15 255 m), tak jsem pokračoval dál a pokus ukončil až po 16 km, když tempo posledního kilometru bylo 4:16/km. I tak na této vzdálenosti bylo zlepšení osobáku o 49 sekund. Kdybych pokračoval dále, tak bych určitě zlepšil i osobáky na 17 km a možná i půlmaraton, ale nechtěl jsem se zbytečně vyčerpávat, když jsem navíc věděl, že zatímco až do 15.km včetně byla hodnota výkonu po dalším kilometru vždy lepší než po předcházejícím (konkrétně 15 km za 58:55 je hodnotnejší než 10 km za 38:27), tak na 16.km se to poprvé otočilo v neprospěch, takže bych pokus uměle prodlužoval, byť při osobácích, což jsem nechtěl. I tak jsem ale zaběhl velmi dobrý běh, mám z něj velkou radost!

Při pokusu jsem měl opět poměrně nízký tep, který navíc v průběhu času klesal. Dle mého názoru to může znamenat, že pokud poběžím závod, kde budu více motivován, a pokud na něm budou podobné podmínky jako dnes, tak bych mohl 15 km zaběhnout ještě tak o půl minuty lépe než dnes. Na účet misijních děl pošlu dar 1 000 Kč, neboť jsem si před pokusem řekl, že pokud překonám aspoň jeden osobák, tak právě tuto částku odešlu. :-)

Poznámka: na základě diskuse na behej.com se omlouvám za matení pojmů, nejedná se samozřejmě o osobáky, ale jen o nejlepší tréninkové časy, tzv. testy. Oficiální osobák na desítku mám nadále 41:14 z ligy a 15 km jsem ještě oficiálně neběžel. Přesto ale na základě zkušeností z jiných vzdáleností věřím, že i tyto tréninkové časy budu schopen při vhodných oficiálních závodech překonat.

návrat na hlavní stránku